torsdag 18. august 2016

Jeg klarte det!


Foto: Kow d. e. 07082016©   Klikk på bildet for å se større versjon.

Under over alle under: Ringblomstene blomstrer!

Jeg har drevet hageabeid i godt over 50 år.
Men det er et par enkle ting som jeg har problemer med.
Jeg får ikke reddikene til å "klumpe" seg, og jeg får ikke ringblomstene (calendula officinalis) til å blomstre.

Men under over alle under: I år blomstrer ringblomstene - flere samtidig, og flere etter hvert.
Jeg har gjort som jeg har gjort så mange ganger tidligere.
Jeg har sådd i en potte eller urne, krysset fingrene og håpet på det beste.

I fjor fikk jeg en blomst. 
Den kom i oktober.
I år har nye blomster avløst hverandre i tre-fire uker allerede.
Og ennå fins det lovende knopper.

Hvis noen nå tror at jeg har kjøpt nytt frø, og at det er forklaringen, kunne de ikke tatt mer feil.
Jeg har brukt frø fra samme posen som i fjor.
Frø som altså nå er ett år eldre, og som vel derfor skulle ha redusert spireevne, ikke større.

Jeg er ikke glad i avskårne blomster.
Blomster skal pynte opp i hagen.
Mener jeg.
Å hente inn mat fra hagen, er jeg derimot ikke motstander av.

I år er det såpass mange ringblomster at jeg til og med har spist et par stykker.
De fleste får imidlertid blomstre ferdig på voksestedet.
Frøene de setter, skal jeg sanke inn og bruke til neste år sammen med restene i den gamle posen.
Så får vi se om blomstringen i år er et engangsfenomen, eller om jeg klarer det en gang til.


Ingen kommentarer: