mandag 13. juni 2016

Begonia fra stikling


Foto: Kow d.e. 12.06.2016© 
Klikk på bildene for å se større versjon 


Dette er morplanta. Den mister bladene om høsten og overvintrer som bladløs knoll. Om våren kommer den med nye blader og blomster.


Denne planta har vi laget selv ved å plante en stikling fra morplanta på bildet ovenfor. Den overvintret med stort frodig bladverk, mistet bladene i april-mai og kommer nå med nye blader.

I fjor sommer laget jeg en ny begoniaplante ved hjelp av en stikling fra en innkjøpt plante.
En stor, kraftig "grein" ble brukket av morplanta i vinden.
Den satte jeg i jord, krysset fngrene og håpet det beste.
Se tidligere innlegg om saken.

Til min store overraskelse slo den avbrukne greinen rot, utviklet et frodig bladverk og blomstret rikelig hele sommeren.
Men ville den klare en overvintring?

Jeg plasserte den i et oppholdsrom.
I rommet er det en vedovn som vi fyrte i, men ikke hver dag.
Temperaturen i rommet skiftet derfor mellom kjølig, og godt og varmt.

Den hjemmelagde begoniaplanta beholdt bladene friske og grønne hele vinteren, mens morplanta kastet bladene og overvintret med bar knold.
Først mot slutten av april og utover i mai begynte et og annet av bladene på stiklingsplanta å visne.
Og først et par dager ut i juni kastet den de siste bladene.
Da var det kommet mange nye, friske blader og mange anlegg til enda flere nye blader fra rota av.

Nå står begge begoniaplantene utendørs i vinden.
Morplanta, som står i blomst, har allerede fått en kraftig grein brukket av.
Inspirert av tidligere erfaringer skal den bli satt i jord.
Kanskje klarer vi å dyrke fram enda en levedyktig og rikt blomstrende ny plante ved hjelp av en "stikling" fra den samme morplanta.

Nå er jeg spent på om den stiklingsplanta som har overtvintret, vil blomstre slik den gjorde i fjor.,
Hvis jeg lever og har helsa, kommer jeg jeg tilbake med mer "begonianytt".

Ingen kommentarer: