fredag 20. november 2015

Vinteren på besøk


Foto: Kow d. e. 19112015©   
Klikk på bildene for å se større versjon.

Vinteren har inntatt krakken på gårdsplassen. De to pottene med agapanthus som flankerer krakken, skulle selvfølgelig vært tatt inn, men tåler nok noen minusgrader og litt snø. En gang stod flere av agapanthusene ute hele vinteren, men da var de riktignok plantet i bakken.


Diverse sorter spirea, Pink Grotendorst-roser og japansk kvede har fått et dryss av snø.


Kvedeeplene er bitre, og er ikke høstet. De blir imidlertid en aning søtere etter en frostnatt eller flere, så kanskje jeg skulle plukke inn noen og lage marmelade av appelsin med smak av kvede?
 

Denne urna skulle vært tatt inn. Den tåler ikke frost, og har en fasong som lett utsetter den for "telesprengning". Den er tung for en gammel mann. Den må derfor tømmes for jord først.


Hortensiabusken ved inngangsdøra gir seg ut for å være snøballtre. Morsomt så lenge det varer.

Snøen kom ikke akkurat overraskende.
Den var varslet.
Det samme var kuldegradene.
Jeg har derfor bare meg selv å takke for det som skulle vært gjort, men som jeg ikke har fått somlet meg til å gjøre.

Jeg får skylde på alderen.
Alt er blitt mye tyngre det siste året.
Urnene som skal i hus, er blitt mye tyngre enn tidligere.
Og jeg fryser mye lettere.
Derfor går alltid saktere.
Det som tidligere ble gjort i en fei, må jeg nå ta i porsjoner - litt da og litt da.

Dessuten skorter det på inneplass.
Alt kan ikke trilles i garasjen på en gang.
Noe må videre inn i vedkjelleren - og i oppholdsrommene - før nye urner kan flyttes inn.
Innflyttingen krever m.a.o. en viss logistikk.

Men - når sant skal sies, er det ikke bare krefter og plass det skorter på.
Noe av tregheten skyldes motvilje mot å kaste eller flytte inn planter som gror og blomstrer.
Flere pelargoniaer blomstret til rådyrene spiste dem, bacopaen og lobeliaen blomstret, og - tro det eller ei - de spanske margerittene ved inngangsdøra satte nye knopper.

Men så kom snøen og kuldegradene og satte punktum for sesongen.
Nå kan vi med god samvittighet kaste sommerblomstene i kompostbingen, og fjerne jorda fra urnene - så snart telen tillater det.
Akkurat nå er jorda som stein.
I dag morges var det omlag 5 minusgrader.
Og helga skal bli kald - sies det.
Men neste uke er vi lovet plussgrader igjen.
Da får vi få resten av urnene i hus.
For nå er sommeren definitivt over.
Ingen tvil om det.



Ingen kommentarer: