lørdag 10. oktober 2015

Kvede



Foto: Kow d. e. oktober 2015© Klikk på bildene for å se større versjon.

Japansk kvede er en prydbusk med nytteverdi. Om våren har den vakre rosa blomster, og om høsten masser av fine "epler".


"Eplene" smaker bittert, og egner seg best til å blande i syltetøy, gelé og saft av andre frukter.

Familiens gartner og amatørkokk har dårlig samvittighet.
"Eplene" på de japanske kvedebuskene er mange, store og fine i år, men henger ubenyttede på greinene og minner amatørkokken om at de burde vært brukt.
I alle fall noen av dem.

Jeg lager ikke noe av bare "kvede-epler".
Til det er de for bitre.
Men de setter en litt bitter smak på syltetøy, marmelade eller gelé av andre frukter.
Tidligere - da vi hadde nesten ubegrenset adgang til vanlige epler - lagde vi både mos og syltetøy med kvede i.
Ikke mye kvede, men akkurat passe.
Det var godt.
Det gav bl. a. de tilslørte bondepikene en pikant smak som jeg husker ennå.

Nå har vi ingen epler lenger.
Eplehagene er solgt, og her i vår egen hage har vi ingen frukttrær - bare bærbusker.

I år har vi hatt - og har vi ennå - en særdeles rik avling av bjørnebær.
Kanskje vi burde prøve med litt kvede i en porsjon bjørnebærsyltetøy?
Eller svartsurbær?
Det henger fortsatt noen få svartsurbær igjen på den ene buska vi har.
Også den har båret over all forventning i år.
Så vi har saftet og syltet en masse allerede.

Fryseren er full til randen, og i kjøleskapet fortrenger saft, syltetøy og gelé andre varer som også gjerne skulle stå kaldt.

Så det blir nok ikke populært om amatørkokken lager enda mer.
Men det frister å prøve.
Søte bjørnebær med en antydning av bitter kvede høres unektelig spennende ut.
Men bitre svartsurbær iblandet bitter kvede blir kanskje i bitreste laget?


2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Kvedeepler har jeg ikke, men husker at jeg før i tiden pleide å kjøpe en veldig god te som het kvedete.Den skal jeg se om jeg får tak i igjen.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

winther sa...

Der gav du meg en idé, Ingeborg. Å lage te skal jeg prøve.